Biografie 

Jorgen Polman fotografeert om zijn visie op onze wereld weer te geven. Hij creëert eigen ruimten, verwijdert alle obstakels en vult ze zorgvuldig met mensen en objecten, een beeld dat zijn eigen verhaal vertelt. Vanaf 1990, nog voor de Digitale Revolutie, was hij bezig met "sandwichnegatieven" en analoge fotomontages. Zijn manier van werken, een eigen tijdsbeeld scheppen, in plaats van een tijdsdocument te zijn, was bij de tentoonstelling van zijn eerste serie nogal ongebruikelijk. Uitgerust met de kennis en ervaring van het analoge vak trad hij de uitdagingen van de digitale fotografie tegemoet. Zijn reizen en zijn directe omgeving wekten in hem ideeën, vastgelegd in nieuwe series.

 

Polman's kunst is geïnspireerd door zijn perceptie van de werkelijkheid. Grenzen vervagen, tussen wat als normaal wordt gezien en wat niet, door altijd de vraag te stellen: wat is waarheid?

Hij vestigt de aandacht op het landschap in licht en duisternis. In zijn hele werk is de impact van schaduwen en schitteringen groot, hij wekt de compilaties tot leven en draagt de boodschap van dualiteit uit. Door deze precieze manier van werken duurt het vaak lang, zelfs maanden voordat een collage klaar is.

 

Polman was tevens docent aan de Fotoacademie Eindhoven 2011-'14, en oprichter van Podium-en Forum Beeldtaal.